dinsdag 17 november 2009

Bon appétit!

Na gisteren al die overheerlijke foodblogs te hebben zien, werd ik toch wel een beetje jaloers. Ik wil ook receptjes op mijn blog! Jammer genoeg kan ik niet koken(oké in theorie kan ik het wel maar meestal herinner ik me nadien niet meer wat ik in hemelsnaam allemaal heb uitgespookt. Wat trouwens niets over de kwaliteit van de maaltijd zegt; met andere woorden: niemand heeft ooit een voedselvergiftiging opgelopen wat ik enkel als een goed teken kan beschouwen). Maar laat ons terzake komen. Ik zal jullie dan maar verblijden met een culinaire delicatesse uit groetmoeders tijd waarvan ik me de ingrediënten wél nog kan herinneren. Ik zou zeggen: Bon appétit!

Bammetchoco
(beter bekend als bammetje/boterham met choco)



Benodigdheden:
- Allereerst: ga naar de bakker achter de hoek en bestel een brood. Eis dat het brood een exact volume heeft van 2.21215445dm³. Indien uw bakker moeilijk doet; ga dan naar de volgende benodigdheid en pas dit hier toe.
- een smeermes (om een optimaal smeerresultaat te bereiken, raad ik u aan een mes te nemen met een lengte van 12.15 cm (exclusief heft))
- een pot choco naar keuze. Let wel: bewaard op een exacte temperatuur van 21.7°C om een maximale smeeroppervlakte te bereiken.
- een bord (om overmatig morsen op het aanrecht/de tafel te voorkomen)
- indien u wenst kan u steeds een koksmuts en voorbinder aandoen. Neem ook steeds een doekje ter hand en houdt de telefoon steeds in uw bereik voor het geval u uitglijdt en het mes in uw oog belandt of andere lichaamsdelen waar dit voorwerp niet thuishoort.

Drank
Ik raad u een Château chocolat chaud aan van het jaar 1954.

Aan de slag!
Uw bent niet uitgegleden*? Goed zo!
Zet u neer en plaats het bord voor u. Neem een snede brood (waar u zonder twijfel heel wat moeite voor heeft moeten doen dus behandel het met respect!)en leg deze (zachtjes!(met een snelheid van ongeveer 0.145cm/s)) neer op het midden van uw bord. Neem het mes ter hand en plaats het lemmet voorzichtig in de pot met choco (om de pasta niet te zeer te beschadigen, steekt u het mes erin onder een hoek van 14°).
Haal het mes uit de lekkernij en zorg dat er voldoende chocoladepasta aan blijft kleven. Begeef u nu met het mes richting boterham en smeer langzaam de pasta uit over de gehele snede (indien u de instructies bij benodigdheden hebt gevolgd, zou dit zeer vlot moeten gaan). Ruim nu het mes, het brood en de pot choco op en begeef u terug naar uw zitplaats. Nu kan u genieten van uw heerlijke, op grootmoeders wijze bereidde boterham met choco!

*Voor de mensen die wel zijn uitgegleden:
Ga naar de supermarkt en koop daar een voorverpakte boterham (iedereen weet dat er tegenwoordig toch amper verschil in smaak in zit dankzij de overvloed aan additieven)

11 opmerkingen:

  1. Vanwaar hebt ge da? Want ik ken dat precies ergens van :o

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Van nergens, dit is volledig mijn tekst en het idee is zonder enige invloed van buitenaf (buiten de blogvoorstellingen in de klas)in mijn hoofd tevoorschijn gekomen. Ik kan niet met zekerheid beweren dat het idee origineel is maar ik heb dan geen weet van gelijkaardige berichten. Overeenkomsten zouden dan enkel louter toeval zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wahaa, mega grappig!
    En hebt ge nog tips hoe we dit gerecht eventueel nog kunnen versieren, dat het toch zo een uniek tintje of smaakje heeft?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goed gevonden en knap geschreven. Enkel personen met véél inzicht en zin voor humor kunnen zo iets verzinnen wat dan op zich weer een teken is van een zeker schrijftalent. Proficiat!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Anouk: Aangezien het op grootmoeders wijze was, vond ik het gepast om de boterham met choco op traditionele bereidingswijze voor te stellen. Maar indien je een er een iets modernere 'touch' aan wil geven, volgen hier enkele tips;):
    1)Nadat u een bezoekje aan afrika, Zuid-Amerika of enig ander banaanrijk gebied hebt gebracht, keert u met 1 banaan terug. Eens u terug aan uw tafel bent gezeten, snijdt u de banaan in fijne plakjes en creëert u op die manier een dekentje op het bedje van chocoladepasta. Deze variatie noem ik:
    bam à la banana split. (Als drank raad ik u een doodgewone milkshake aan om het banana split gevoel te vervolledigen).
    2) Voor de chocoladeliefhebbers raad ik aan om een regenbui van hagelslag (ook wel bekend als muizenstrontje(alhoewel ik u de echte niet zou aanraden. Maar ieder zijn eigen voorkeur natuurlijk)over de chocoladepasta te verspreiden. Tenslotte zou ik het bord afwerken met enkele stukjes versnipperde chocolade en een vleugje cacaopoeder. Indien u deze hoeveelheid chocolade nog niet voldoende vindt, kan u nadien genieten van een bolletje chocoladeijs (extra tip: met chocoladesaus!) als dessert.
    3) Een derde en laatste tip is om speculaas te verkruimelen en de kruimeltjes uit te strooien over uw boterham. Hierdoor krijgt u de voortreffelijke combinatie van choco en speculoospasta.
    Allesinds veel succes met het bereiden van dit toch wel ingewikkeld recept!
    En Bon appétit!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jawel Stephanie, really very good, een 11/10 en doe zo verder! Het zal lonen op uw rapport!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ah bedankt voor deze extra nuttige tips! Zeer creatief!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een ding zit me nog dwars, bij het uitproberen had ik een probleem bij het plaatsen van het lemmet in de pot choco, namelijk om dit met een hoek te doen van 14° zat ik tegen de rand van de pot en kon ik deze hoek dus niet maken. Hebt u hier geen oplossing voor? 14° lijkt me praktisch niet mogelijk! ^^

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hmm, dat is inderdaad een zeer ernstig probleem. Na enig beraad met mijn sous-chef zijn we tot de conclusie gekomen dat dit waarschijnlijk komt doordat grootmoeders pot veel groter was dan de huidige supermarktpotten. Bijgevolg is er maar één oplossing:
    1) Koop een stuk of 50 potten (van 450 gram)
    2) Maak elke pot zorgvuldig leeg (geen
    verspilling, denk aan de arme en
    uitgehongerde kindjes in Afrika!)
    3) Breng nu de choco over naar een pot met een
    diameter van 1 meter en een hoogte van
    20.0001 cm
    Extra tip: indien u de potjes niet tot het laatste restje heeft kunnen leegmaken: stuur uw 'lege' potjes naar Afrika. Op die manier geeft u hen niet alleen voedsel maar ook onderdak (als ze van plastic zijn).

    BeantwoordenVerwijderen