vrijdag 6 november 2009

Picasso, striptease van een genie

Hoewel mijn keuze voor mijn recensie al op 'Venizke' was gevallen, vond ik het toch interessant om nog een tweede toneelstuk achter de hand te houden. Daarom besloot ik om gisteren mee te gaan naar 'Picasso, striptease van een genie'. Ik stelde me een vrij klassiek stuk voor waarin de levensloop van deze kunstenaar onder de loep zou worden genomen maar niets was minder waar.

Om 19h30 werd het stuk in 'ter Vesten' ingeleid door Paul Ricour ((voormalige) ketnetfans allicht bekend van 'Postbus X' en 'Merlina'). Een half uurtje later kon het publiek zich naar de zaal begeven en genieten van een toch wel bijzonder staaltje toneel.

Jef Demedts kroop in deze 1 uur en 45 mintuen durende monoloog niet alleen in de huid van Pablo Picasso, ook heel wat andere personages die op een of andere manier raakvlakken met Picasso hadden kwamen aan bod.
Zo werden korte fragmenten uit het leven van de kunstenaar verweven met met een busreis van de Kuurnse Kunstkring 'Evarist Carpentier’ die op weg was naar een grote Picasso-expo in Parijs(hier wisselt Demedts tussen een 7-tal personages). De succesvolle Spaanse kunstenaar werd ook afgewisseld door de afgewezen Oostenrijkse kunstschilder Adolf Hitler, die zich jammer genoeg dan maar een ander doel voor ogen nam. Tenslotte kwam ook Jef demedts zelf aan bod wanneer hij herinneringen ophaalt aan zijn toelatingsproef aan het Conservatorium van gent.
De voortdurende en plotse omschakkeling naar een ander personage vergde heel wat concentratie van zowel de acteur als het publiek en leidde in mijn geval meermaals tot de vraag: 'Wie is er in hemelsnaam nu weer aan het woord?'; maar dat buiten beschouwing latende zorgde de verschillende persoonlijkheden soms voor een humoristische noot en was het toneelstuk over het algemeen goed opgebouwd. Bovendien moest de acteur het stellen met een zeer minimalistisch decor (namelijk een barkruk en een tafeltje met een glas water) en kon hij slechts af en toe een korte 'pauze' inlassen (hoewel hij dan dikwijls stond te dansen) wanneer Bruno Van Heystraeten de typisch Parijse sfeer opriep aan de hand van zijn accordeon.

Kortom een sterke monoloog (je moet het maar kunnen: bijna 2 uur aan een stuk en zonder enige aarzeling de tekst en handelingen van een 15-tal personages onthouden)opgevoerd door de al 74-jarige maar toch nog zeer energieke Jef Demedts.
Ps: Wat de striptease betreft zal men zeker niet teleurgesteld worden.



Picasso, striptease van een genie werd geschreven door Filip Vanluchene
en geregisseerd door Frank van Laecke.

2 opmerkingen:

  1. Postbus X en Merlina, da is nog van voor wij geboren waren. :P

    Maar Jef is cool. Fabian van Fallada (!!!) als we het dan toch over (zeer) bejaarde BRT-series hebben. :D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik was er ook van onder de indruk!
    Mooi geschreven, trouwens.
    Ik moet nog beginnen aan mijn recensie...

    BeantwoordenVerwijderen